Monday, June 4, 2007

Christian Dotremont 1922 - 1979

کريستين دوتره مونت در کارگاه با بارانِ صورتی رنگ



کريستين دوتره‌مونت ، سال ۱۹۲۲ در شهر تِه‌ر وورِن بلژيک به دنيا آمد. بيشترين بخش زندگی‌ او در راه هنر گذشت. هميشه می‌خواست اهميت و عمق هنر را دريابد. درون‌مايه آثار او را از طريق کلمه ، شکل و نشان‌ها می‌شود فهميد و راز هنرش را درک کرد.
دوتره‌مونت هيچوقت نتوانست دست از بازی با کلمات و مفاهيم بردارد و از آنها دور باشد. هميشه آنها را سمت افکار و تخيل فيلسوفانه خود می‌کشاند و به نتيجه‌های شگفتی می‌رسيد. با اينکه او ساير موارد هنر را تجربه کرده بود ولی عميق ترين دلمشغولی‌اش
کلمه بود.دوتره مونت شاعر بود. افکار و احساسش را توسط کاغذ به تماشا می‌گذاشت. او خالق نشانه‌های پاره و بريده‌ای بود که از نوشته‌های خوش رنگ و مزين به وجود می‌امد، که اسمش را خود او لوگوگرام نام گذاری کرد. او يکی از پايه گذاران مکتب کبری {COBRA} بود.محل تولد اين مکتب دانمارک می‌باشد.کبری از اسم اول اسم سه شهر مشهور درست شده‌ است، کپنهاگ، بروسل و آمستردام. کپنهاگ سر و بروسل تن و آمستردام دم اين مکتب می‌باشد. طرحی را که می‌بينيد نشان کبری ست که از کتاب کبرای، از سر تا دم ،{به قلم Virtus Schade- چاپ ۱۹۷۱}گرفته‌شده است‌.
اهم گفتار و ايده کبری را در هنر دانمارک سالهای ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۵ می‌شود به وضوح ديد و پيدا کرد. هنرمندان دانمارکی در اين مکتب نقش موثری داشتند و اين مکتب باعث کشمکش های درونی فروانی در آن ديار بود و در نوع خود دهن کجی اعتراضی به مکتب اصول گرای پاريسی بود که به راحتی هم پذيرفته نمی‌شد. اين مکتب آبشخور هنرمندان مستقل و باهوش تجريدی در دانمارک بعد از جنگ جهانی بود که به آنها اجازه می‌داد تا در سنت ميانه رو و معتدل دانمارکی به خلق آثار منحصر به فرد خود بپردازند.در ميان هنرمندان صاحب نام اين مکتب می‌توان از پی‌ير الچينسکی ،اِلس آلفلت ،کارل آپل،اِجلر بيل،کورنيل،کريستين دوت ره مونت ،سونجا فرلو،اسيفن گيلبرت،اسواوار گودنه‌سون،هنری هيرآپ،سی.اُ. هالتون ،آسگر جورن،اريکا اُورتواد،کارل-هنينگ پيترسون،مگس والتر سووانبرگ، و آندره اوسترلين نام برد.

چند نمونه از کارهای کريستين دوتره‌مونت:

امواج بی نهايت

من لوگوگرام متولد تِه‌ر وورن

يا ترجيحا من همين حالا به دنيا آمدم.

من پرنده‌ای بر شاخه

ورودی سمت چپ


No comments: